Patrząc na liczbę upadłości firm w branży transportowej można dojść do wniosku, że ta gałąź polskiej gospodarki najgorsze chwile ma już za sobą.
W 2023 r. upadłość ogłosiło 13 firm zajmujących się szeroko pojętym transportem. Biorąc pod uwagę fakt, że w roku poprzednim takich przypadków było 23, mamy do czynienia ze spadkiem o 43,5%. Spadek w porównaniu do 2021 r. wyniósł 23,5%.
Warto też dokładnie przyjrzeć się temu, jakie podklasy sekcji H PKD najliczniej ogłaszały upadłość w 2023 r.
Liderem tego zestawienia są firmy zajmujące się transportem drogowym towarów. W omawianym okresie upadłość ogłosiło 11 z nich, co stanowi aż 84,6% wszystkich upadłości w transporcie. Znamienny jest fakt, że choć ogólna liczba upadłości w transporcie spadła, tak w tej podklasie wzrosła (o 4 przypadki).
Na drugim miejscu znalazły się agencje transportowe i przedsiębiorstwa zajmujące się działalnością usługową wspomagająca transport lądowy. W 2023 r. upadło po jednej firmie z wymienionych podklas.
O ile upadłości w transporcie w 2023 r. ubyło, o tyle zdecydowanie zwiększyła się liczba postępowań restrukturyzacyjnych w tym segmencie.
W 2023 r. restrukturyzację rozpoczęło 510 przedsiębiorstw z branży transportowej. Oznacza to wzrost o 117% w porównaniu do 2022 r. i aż o 321,5% względem 2021 r.
Podobnie jak w przypadku budownictwa, przemysłu i handlu, wzrost ten był większy niż dla ogółu postępowań restrukturyzacyjnych w naszym kraju. Jak wspomnieliśmy w najnowszej edycji naszego raportu „Postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne”, wzrost liczby restrukturyzacji w 2023 r. w porównaniu do roku go poprzedzającego wyniósł 87,7%.
Gdy przyjrzymy się poszczególnym podklasom w sekcji H PKD dojdziemy do wniosku, że firmy zajmujące się drogowym transportem towarów znalazły się w 2023 r. w szczególnie trudnej sytuacji.
Postępowania restrukturyzacyjne rozpoczęły się w aż 423 przedsiębiorstwach z podklasy 49.41.Z. Oznacza to, żę firmy zajmujące się transportem drogowym towarów stanowią 82,9% wszystkich restrukturyzujących się w transporcie!
Liczba restrukturyzacji wśród tych firm wzrosła w porównaniu do 2022 r. o 135%, a względem 2021 r. – o 354,9%.
Na drugim miejscu, ze zdecydowanie skromniejszym wynikiem 32 postępowań, znalazły się firmy zajmujące się pozostałą działalnością pocztową i kurierską. Trzecia lokata (19 postępowań) należy do przedsiębiorstw z podklasy 49.39.Z, zrzeszającą pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany.