Zaglądasz do telefonu wielokrotnie każdego dnia: szukając przepisów na obiad, korzystając z map Google, robiąc zakupy online i czytając wiadomości SMS od bliskich.
Wielu Twoich potencjalnych klientów zachowuje się podobnie.
Dlatego mobile marketing i kampanie SMS nadal są bardzo skuteczne. W tym artykule skupimy się na SMS marketingu, czyli wysyłaniu krótkich wiadomości tekstowych.
Marketing mobilny — co to jest?
Mobile marketing to promocja produktów i usług za pomocą telefonów komórkowych i innych urządzeń mobilnych. Kampanie marketingowe w tym kanale można tworzyć między innymi za pomocą:
- technologii domyślnie wbudowanych w urządzenia przenośne (np. Bluetooth),
- aplikacji oraz gier pobranych na telefon lub tablet,
- voice mailingu i infolinii IVR (Interactive Voice Response),
- kampanii SMS.
Masowa wysyłka wiadomości tekstowych — SMS marketing
To rodzaj marketingu mobilnego, który skupia się na masowej wysyłce wiadomości tekstowych.
Kampanie wykorzystujące SMS marketing mają tę przewagę nad ofertami w aplikacjach, stronach WWW i wiadomościach e-mail, że odbiorca nie musi w danym momencie mieć połączenia z Internetem ani aktywnie używać danego programu, aby zobaczyć komunikat.
Ponadto o ile klienci mogą zdecydować się na wyłączenie powiadomień w aplikacji, raczej nie zrobią tego w przypadku informacji o otrzymaniu wiadomości SMS.
Czym jest kampania SMS?
Kampanią SMS nazywamy wysyłkę krótkich wiadomości tekstowych na numery telefonów określonej grupy odbiorców. Mogą służyć zdobywaniu nowych szans sprzedażowych, zwiększać zaangażowanie klientów czy wysyłaniu przypomnień lub powiadomień.
Podobnie jak w przypadku wiadomości e-mail przyjmuje się, że właściwie przeprowadzone kampanie SMS gwarantują duży zwrot z inwestycji, nawet przy założeniu dodatkowego kosztu w postaci narzędzia do masowej wysyłki SMS.
Obie formy komunikacji z klientami warto wziąć pod uwagę w kontekście tworzenia szerszego systemu marketing automation. Wdrażanie automatyzacji marketingu może jednak przekraczać Twój wstępny budżet. Nie martw się — kampanie SMS także jako oddzielne narzędzie mogą mieć wysoką skuteczność.
Zalety i wady SMS marketingu
Kampanie SMS — zalety
- Łatwa dostępność — Twój klient może odczytać wiadomość bez korzystania z Internetu czy komputera. To sprawia, że kampanie SMS są odpowiednie dla odbiorców w każdym wieku. Niektóre statystyki wskazują, że średni wskaźnik otwarć wiadomości SMS wynosi aż 90% — co z pewnością robi wrażenie w porównaniu z innymi formami kontaktu z klientem, w tym z otwieralnością wiadomości e-mail, która według GetResponse w Polsce wynosi około 30%.
- Segmentacja i personalizacja — wiadomości tekstowe są niezwykle osobistą i bliską odbiorcy formą komunikacji. Warto to wykorzystać. Wiele narzędzi pozwala na przykład na zamieszczenie w treści SMS-a imienia klienta, co pomoże zwiększyć Ci wskaźnik konwersji. Nawet tak niewielka sugestia tego, że wiemy do kogo mówimy, wpływa na budowanie relacji z klientami.
Kolejną pozytywną wartością SMS marketingu jest możliwość segmentacji, czyli tworzenia mniejszych grup odbiorców o konkretnych cechach i zachowaniach. - Nie musisz obawiać się zakładki oferty czy SPAMu — w niektórych programach do odbioru wiadomości SMS klient będzie miał możliwość oznaczenia Cię jako SPAMu, ale nie jest to coś, co dzieje się automatycznie, bez wiedzy odbiorcy. W tym aspekcie wysyłka SMS ma zasadniczą przewagę nad e-mail marketingiem.
- Automatyzacja — zaoszczędź czas, dzięki zautomatyzowaniu wysyłki wiadomości do wielu odbiorców naraz. Możesz wysyłać zarówno komunikaty marketingowe, jak i SMS-y z przypomnieniami o płatności, kodami rabatowymi czy powiadamiające o nagłych zmianach w przebiegu zajęć w klubie fitness.
Nawet pisząc ten tekst, otrzymałam wiadomość SMS o zaległej płatności za karnet na siłownię. Co prawda, informacja o tym wpadła też na moją skrzynkę mailową dwa dni temu, ale dopiero po otrzymaniu SMS-a poczułam, że sprawa jest pilna i warto się nią zająć.
- Szerszy obraz: multichannel — masz możliwość łączenia kampanii SMS z działaniami w innych kanałach, np. pop-upy, wiadomości e-mail, mobile marketing w aplikacjach, powiadomienia na koncie klienta na stronie WWW.
Kampanie SMS — wady
- Rosnąca skala oszustw — jest to największa wada SMS marketingu, ale niestety dość uciążliwa. Wiadomości SMS mogą być coraz częściej ignorowane, ponieważ są kanałem chętnie wykorzystywanym przez cyberprzestępców.
Na pewno spotykasz się z ostrzeżeniami dotyczącymi klikania w skrócone linki w wiadomościach tekstowych. Powinieneś mieć to z tyłu głowy, zwłaszcza że wiele artykułów na temat SMS marketingu w sieci zachęca do tego, aby z nich korzystać ze względu na analitykę i względy estetyczne.
Jeśli jednak dostrzegasz w raportach niską responsywność odbiorców, przeprowadź testy A/B na niewielkiej grupie. Do połowy klientów prześlij wiadomość z linkiem skróconym, a drugiej — z normalnym odnośnikiem do Twojej strony. Przeanalizuj wyniki i na tej podstawie podejmij decyzję o tym, w jaki sposób będziesz zamieszczał linki w swoich wiadomościach. - Łatwo przesadzić — na pewno zdarzyło Ci się oznaczyć jako SPAM wiadomości SMS, które były nieodpowiednie lub w sytuacji, kiedy dostawałeś ich za dużo. Przypomnij sobie, co konkretnie wpłynęło na Twoją decyzję i postaraj się nie popełniać tych błędów w swojej kampanii.
Masowa wysyłka SMS — o czym musisz pamiętać
Jaki jest Twój cel?
To punkt, który powtarzamy do znudzenia w każdym z naszych poradników. Niemniej bez wcześniejszego przemyślenia założeń trudno będzie ustalić, czy dana wysyłka zakończyła się sukcesem, czy jest w niej coś, co można jeszcze poprawić.
Zastanów się nad tym, czego oczekujesz od danej kampanii SMS. Pamiętaj, że możesz ją wykorzystać zarówno w celach marketingowych, jak i informacyjnych.
Przykłady zastosowania
- Platforma e-learningowa
- Cel: Chcesz zwiększyć liczbę użytkowników regularnie płacących za dostęp do platformy o 15%.
- Sposób: Pokaż korzyść Twojego rozwiązania w praktyce. Zaproś odbiorców na wirtualne dni otwarte, podczas których przez ograniczony okres czasu (np. tydzień) będą mogli korzystać z pełnej funkcjonalności serwisu.
- Przykładowa treść SMS-a: Zapisz się na dni otwarte i korzystaj z [platformy e-learningowej] bez ograniczeń przez 7 dni: www.platforma.pl/dni-otwarte
- Warsztat samochodowy
- Cel: Chcesz, aby 30% klientów wracała do Ciebie co najmniej raz w roku.
- Sposób: Pokaż klientom, że dbasz o ich bezpieczeństwo i komfort. Wysyłaj przypomnienia o przeglądzie samochodu.
- Przykładowa treść SMS-a: Mija rok od ostatniego przeglądu Twojego samochodu. Zapraszamy na wizytę do [warsztat samochodowy].
Wybierz narzędzie
Po pierwsze, jeśli korzystasz już z programu do wysyłki wiadomości e-mail, sprawdź, czy nie posiada on funkcjonalności do wysyłki SMS-ów. Mogę Cię zapewnić, że znajdziesz ją we Freshmailu, MailChimpie, GetResponse czy w systemie do marketing automation — SalesManago.
Jeśli nie widzisz tej opcji w menu, przeanalizuj cennik albo skontaktuj się z działem obsługi klienta. Możliwe, że jest ona dostępna w jednym z droższych pakietów.
W niektórych programach do e-mail marketingu nie znajdziesz co prawda opcji wysyłki wiadomości SMS, ale możesz skonfigurować integrację z innym narzędziem, aby komunikacja przebiegała płynnie i była wzajemnie spójna.
Stwórz treść
Zwięźle, krótko, na temat — to od dziś Twoja dewiza!
W wiadomości SMS musisz stosować się do ograniczenia 160 znaków na wiadomość.
W takiej formie każde słowo się liczy, musisz dokładnie wiedzieć, co chcesz powiedzieć: jasno przekazać komunikat z wykorzystaniem języka korzyści i skończyć mocną puentą, czyli zawołaniem do działania i/lub linkiem do strony, na której odbiorca może dokonać akcji.
160 znaków to wartość umowna. Możesz wysyłać SMS-y, które są dłuższe, musisz natomiast pamiętać, że wtedy płacisz za dwie (lub więcej) wiadomości do jednego użytkownika, co znacznie zwiększa koszt kampanii.
Pamiętaj, że większą pulę znaków zabierają polskie znaki diakrytyczne (ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź i ż). Jeśli obecnie najważniejsze są dla Ciebie oszczędności, w miarę możliwości unikaj ich lub w ogóle zrezygnuj z ich korzystania.
Może się jednak zdarzyć, że Twoja grupa docelowa przywiązuje dużą wagę do poprawności językowej albo w trakcie testów zauważasz, że SMS-y powyżej przepisowych 160 znaków sprawdzają się znacznie lepiej. W takiej sytuacji przelicz koszty i zastanów się, która opcja będzie najlepsza dla Twojego biznesu.
Zaplanuj wysyłkę oferty
Zwróć uwagę na takie aspekty jak:
- Godzina wysyłki wiadomości — jeśli SMS nie jest generowany automatycznie na podstawie zachowania klienta, nie wysyłaj wiadomości wczesnym rankiem (przed godziną 8:00) ani wieczorem (na pewno nie po godzinie 21:00). Przeprowadź testy i sprawdź, kiedy Twoi klienci najszybciej odczytują SMS-y. Jeśli złapiesz dokładnie ten moment, w którym otrzymają powiadomienie, będą mieli większą motywację, żeby zapoznać się z nią, zamiast od razu skasować.
- Nazwa nadawcy — w tekście o narzędziach do cold callingu wspominaliśmy o funkcji caller ID, dzięki której ustawisz nazwę dzwoniącego, która pojawi się na ekranie klienta. W narzędziach do wysyłki SMS również możesz skorzystać z podobnej funkcji, co przełoży się na wzrost wiarygodności Twoich wiadomości.
Sprawdzaj raporty
Jakie statystyki warto brać pod uwagę w SMS marketingu, aby każda kolejna wysyłka była coraz lepsza? Jeśli zajmujesz się też wysyłką newsletterów, na pewno będą one dla Ciebie znajome:
- Liczba wysłanych SMS-ów,
- Liczba kliknięć w link w wiadomości,
- Liczba sprzedaży, które wygenerowała kampania SMS — sprawdź, ile wejść na stronę ostatecznie zakończyło się zakupem produktu,
- Liczba odbić — czyli ile numerów na Twojej liście okazało się niepoprawnych.
Kampanie SMS — podsumowanie
Stworzenie jednej kampanii SMS to dopiero pierwszy krok. Jeśli będziesz wyciągał wnioski z raportów i potem wprowadzał je w życie metodą prób i błędów, z każdą kolejną wysyłką będziesz powiększał swoją wiedzę na temat zachowań klientów, a rezultaty z czasem będą coraz lepsze.