Od czego zależy cena bazy danych?
Bazy danych firm stanowi jedno z kluczowych narzędzi marketingowych i sprzedażowych w sektorze B2B.
Samodzielne stworzenie takiej bazy jest czasochłonne i wymaga dużego nakładu zasobów ludzkich (ustalenie kryteriów doboru kontaktów, źródła ich pozyskania, metody ich zbierania, weryfikacji poprawności itd.)
Alternatywą jest zatem zakup bazy danych od zaufanego dostawcy.
Na cenę bazy firm mają wpływ cztery podstawowe czynniki:
- podstawowy cennik dostawcy danych,
- sposób rozliczenia zakupu,
- zawartość rekordu (zakres udostępnianych danych)
- oraz ewentualne dodatkowe usługi (np. web scraping).
W tym tekście przejdziemy przez wszystkie wymienione aspekty i ustalimy, na co zwrócić uwagę, aby nie stracić pieniędzy, kupując bazę firm od brokera danych.
To osoba lub organizacja zajmująca się pozyskiwaniem informacji z różnych źródeł oraz tworzeniem na ich podstawie baz danych dla klientów. Przykładem takiej firmy jest MGBI.
Przeczytaj także:
Jak rozliczyć się za zakup?
Cennik dostawcy danych przeważnie opiera się na modelu subskrypcyjnym lub płatności za każdą bazę w przeliczeniu na pojedynczy rekord.
Rekord w bazie danych to zbiór informacji o pojedynczym podmiocie. Zawartość rekordu może różnić się w zależności od dostawcy i źródeł, z których korzysta.
Przykład rekordu
Jaki jest zakres udostępnianych danych?
Gwarancją dostępu do rzetelnych informacji jest pozyskiwanie ich z wiarygodnych źródeł, takich jak Krajowy Rejestr Sądowy (KRS) czy Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Konieczność skorzystania ze źródeł wymagających większego zaangażowania ze strony dostawcy (np. przy pozyskaniu lub przetworzeniu informacji) najczęściej wiąże się z większym kosztem zakupu.
Najczęściej spotykanymi danymi w bazach danych B2B są:
- Nazwa firmy
- Numer rejestrowe: NIP i REGON
- Kod PKD lub inny wyznacznik wskazujący na wykonywaną branżę lub zawód
- Dane kontaktowe: adres siedziby firmy, adres e-mail, numer telefonu
- Adres strony internetowej
- Wielkość zatrudnienia
Nowe wpisy pojawiają się w rejestrach handlowych każdego dnia, dlatego zwróć uwagę, czy baza danych firm, którą planujesz zakupić, jest aktualizowana co najmniej raz dziennie.
Podstawowy cennik dostawcy danych
Ile kosztuje rekord w bazie danych?
Wielu dostawców baz danych oferuje rozliczenie w oparciu o koszt pojedynczego rekordu i zawartych w nim informacji.
Nie musisz oczywiście kupować danych wszystkich firm, które pojawiły się na polskim rynku od zarania dziejów.
Z pomocą przychodzi bowiem elastyczne filtrowanie.
Bazy możesz filtrować w oparciu o formę prawną, lokalizację, branżę, wielkość zatrudnienia czy dane finansowe podmiotów. Masz także możliwość wybrania wyłącznie firm, które powstały w konkretnym zakresie dat.
Ponadto część brokerów danych umożliwia zakup tylko części danych. Na przykład – do wykonania kampanii telemarketingowej potrzebujesz tylko numerów telefonów. W takiej sytuacji możesz zrezygnować z adresu siedziby czy danych finansowych.
Na podstawie wybranych kryteriów i kategorii danych nie tylko ograniczysz pulę rekordów do firm, które mogą być zainteresowane Twoją ofertą, ale zapłacisz też mniej za bazę.
Liczba rekordów a cena
W uproszczeniu ostateczny koszt bazy danych zależy najczęściej od ceny pojedynczego rekordu z wybranymi danymi pomnożonego przez liczbę rekordów.
W przypadku dużych lub regularnych zamówień niektórzy brokerzy danych oferują także atrakcyjne zniżki.
Dowiedz się więcej o Bazie firm i osób od MGBI →
Jak długo możesz korzystać z zakupionych danych?
Czy cena, którą podaje dostawca to koszt jednokrotnego dostępu do danych czy możliwości skorzystania z nich w dowolnym momencie?
Niekiedy brokerzy danych ograniczają czas dostępu do zakupionych rekordów lub wymagają ponoszenia opłat przy każdym wykorzystaniu danych.
W takim przypadku informacje dostępne w bazie danych musisz kupować wielokrotnie.
To sprawia, że koszt zakupu bazy znacznie wzrasta, zwłaszcza jeśli chcesz przeprowadzić kilka kampanii sprzedażowych, które są oddalone od siebie czasowo.
Dostęp wielokrotny do raz nabytych danych pozwoli Ci na znaczne obniżenie kosztu zakupu, a potem utrzymania bazy firm.
Dodatkowe usługi
1) Web scraping
Proces zautomatyzowanego pozyskiwania danych ze stron internetowych lub innych źródeł.
2) Raporty analityczne
Dostawca danych może stworzyć dla Ciebie raport analityczny, podsumowujący na przykład kondycję konkretnego segmentu rynku w danym okresie.
3) Inne źródła danych
W przypadku konkretnych branż lub zawodów dla lepszego segmentowania kampanii niezbędne będą informacje z innych źródeł niż CEIDG, KRS i REGON.
W MGBI korzystamy między innymi z:
- Wykazu Beneficjentów Wspólnej Polityki Rolnej w bazie gospodarstw rolnych,
- Krajowy Rejestr Przewoźników Transportu Drogowych (KREPTD) w bazie przewoźników drogowych,
- Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność (RPWDL) w bazie praktyk lekarskich,
- agregatorów opinii i cen w bazie sklepów internetowych.
Jak wygląda proces zakupu bazy firm?
W MGBI możesz dokonać zakupu bazy firm na dwa sposoby:
- Za pomocą serwisu BNF.pl, gdzie samodzielnie możesz wybrać kryteria filtrowania i pobrać bazę danych w ciągu kilku minut. Przed zakupem bazy możesz wybrać, które kategorie danych Cię interesują, i na tej podstawie otrzymasz wycenę.
- Kontaktując się z nami za pomocą formularza na stronie Baza firm i osób - doradzimy Ci przy doborze kryteriów i prześlemy do Ciebie bazę w wybranym formacie. Zalecamy tę metodę szczególnie w przypadku dużych zleceń, a także jeśli masz pytania lub wątpliwości dotyczące konfiguracji bazy.
Za dane zapłacisz tylko raz. Jeśli w przyszłości będziesz zainteresowany rekordami, które zostały dodane po pierwszym zakupie, możesz wykupić rekordy firm powstałych w konkretnym zakresie dat.
W styczniu kupujesz bazę gospodarstw rolnych powstałych w latach 2020-2023. Wykorzystujesz te dane do przeprowadzenia kampanii dla swojej firmy sprzedającej nawozy.
Twój dział call center w ciągu pół roku kontaktuje się ze wszystkimi podmiotami z bazy.
W tym samym czasie na rynek wchodzi kolejne kilkaset nowych gospodarstw, które również mogą zostać Twoimi klientami.
W czerwcu kupujesz zatem tylko rekordy dodane do naszych zbiorów w ostatnim półroczu.
Oferujemy także takie usługi jak web scraping, raporty analityczne czy możliwość pozyskania informacji z innych źródeł danych na zamówienie klienta.